|
|
|
Eero 2008
Tuote: | Full Light, Full Steam |
Tekijä: | Josh Roby |
Hinta: | 20.00 € |
Saatavuus: | vähissä |
Lisää koriin: |
Steampunk-peli maailmasta, jossa aurinkopurjein varustetut höyrylaivat kyntävät eetteriä ja brittiläinen imperiumi kurkottaa kohti asteroidivyöhykkeen viimeistä rintamaata. Imperialistinen aika jatkuu avaruudessa, kun englantilaiset, ranskalaiset, venäläiset ja uudet tulokkaat, kuten amerikkalaiset ja japanilaiset, kamppailevat aurinkokuntamme planeettojen hallinnasta. Viktoriaanista scifiä, siis.
Full Light, Full Steam on seikkailupeli, jossa brittiläisen sotalaivan tai avaruussataman miehistö joutuu kaikenlaisiin jännittäviin kommelluksiin ennen teeaikaa. Jos tilanne Venuksen alkuasukkaiden kanssa käy oikein tukalaksi, tee pitää ehkä jättää jopa väliin.
Palttiarallaa puolet FLFS:n sisällöstä on erilaisista näkökulmista kirjoitettua kuvausta pelin omalaatuisesta maailmasta. Yleensä en lämpiä miljööfiktiolle, mutta tässä on itseasiassa aika paljon ideoita puristettuna keskikokoiseen pakettiin: Josh kuvailee mielenkiintoisesti brittiläisen imperiumin teknologiaa, kuten Babbage-tietokoneita ja aurinkohöyrykoneita, jotka ajavat eetterilaivoja. Aurinkokunnan poliittinen tilanne on mielenkiintoinen, kun usealle planeetalle levittäytyneet eurooppalaiset suurvallat jatkavat historiasta tuttua nahisteluaan. Vaikka Maassa ollaankin edistytty hiukkasen (brittiarmeijakin hyväksyy nyt naisia asepalvelukseen), on muut planeetat kuviteltu uudelleen sopiviksi siirtomaiksi: Venus on sammakkomiesten asuttamaa rämettä, Mars muinaisen sivilisaation nyttemmin rappeutunut kehto, ja niin edelleen.
Pelin miljöö on siis houkutteleva ja tarjoaa paljon mahdollisuuksia seikkailuun. Sen sijaan itselläni on suuria vaikeuksia niellä Joshin lähestymistapaa hahmonluontiin ja seikkailun käynnistelyyn: FLFS tarjoaa erittäin joustavan pistepohjaisen hahmonluontijärjestelmän, jossa vieläpä kampanjan alussa sovitaan, että monenko pisteen arvoisia pelaajahahmoista tehdään. Itselläni ei oikein ole hyviä kokemuksia tästä pisteiden kanssa jyystämisestä, mutta onneksi pelissä ei sentään ole näitä Hero System -tyylisiä erikoisvoimaluetteloita, joiden kanssa aikaa sitten tosissaan palaisikin.
Jos hahmonluonnista nyt kuitenkin pääsee yli, niin itse sääntöjärjestelmä on sellainen Menneisyyden varjojen sorttinen hybridi, jossa hahmojen "temaattiset patterit" ovat keskeisessä roolissa: paitsi että pelaaja voi "ladata" ja "purkaa" näitä hahmoonsa liittyviä teemoja tuomalla niitä esiin pelissä, pelin kokemusjärjestelmä edellyttää että muut pelaajat noteeraavat hahmon patterit ja viittaavat niihin pelissä. Systeemi on varsin hiottu tältä osin.
Koska pelin maailma on niinkin kiehtova, Full Light, Full Steam on helppo valinta, jos vain uskot pystyväsi nielemään appo aukinaisen pistepohjaisen hahmonluontijärjestelmän. Suosittelen pelin lähestymistä pelinjohtajalähtöisesti, tämän sorttista hahmonluontia ja pelin käynnistämistä on helpompi tehdä, jos PJ:llä on valmiiksi mielessään tietty kampanjaidea, johon hahmot sovitetaan.
Tekstisisältö on Eero Tuovisen kädestä, graafinen suunnittelu Jari Tuovisen.
Sivut on kehitetty Firefox-selaimen näkökulmasta, käyttäen niin evästeitä kuin Javascriptiä; Internet Explorer brakaa paikoin karmivasti.