Julenius-arkiston tutkijat

Eero 2013

Vuoden 2012 lopulla päädyin mukaan Yläkainuun Tarinakartasto -nimiseen kansanperinnehankkeeseen, jonka kuningasajatuksena oli Kainuun perämetsien kansanperinnettä helpommin lähestyttävään muotoon. Minun roolini projektissa oli pyöräyttää pieni roolipeli, joka voitaisiin liittää perinnemateriaalin yhteyteen eräänä mahdollisena tapana lähestyä aihetta. Julenius-arkiston tutkijat syntyi siinä rytäkässä. Haaste oli ihan kiinnostava, koska tämä julkaisun konteksti tarkoitti, että pelin olisi oltava ymmärrettävä ja nautittava myös harrastusta ennestään tuntemattomille lukijoille.

Julenius on fantasiaroolipeli kansanperinnetutkijoista, jotka matkustavat erämaahan ja löytävät sieltä elävän yliluonnollisen perinteen. Pelin kiinnostavin piirre omasta vinkkelistäni on siinä, kuinka pitkälle se jättää sisällön kirjallisen genren pelaajien käsiin: tästä voi saada irti kivaa satufantasiaa, lakonista historiallista antropologiaa, salaliittotrilleriä tai kauhutarinan Blair Witch Project -tyyliin, ihan sen mukaan miten pelaajat suhtautuvat käsillä olevaan aineistoon. Peli on helppo oppia, mutta luonnehtisin sitä kohtalaisen haastavaksi siinä mielessä, että se antaa pelaajien käyttää omaa luovuuttaan ja nojata omaan näkemykseensä niin hyvässä kuin pahassakin.

Juleniuksen kuningasajatus tulee siitä, että tämä Tarinakartasto-hankkeen myötä koottu kirja Korpimuseo on täynnä perinnetarinoita, joiden tapahtumapaikat on merkitty tarkkaan Ylä-Kainuun kartalle. Pelissä pelaajat valitsevat yhden näistä tarinoista perinnetutkijoidensa tarkemman tarkastelun kohteeksi, ja lähtevät paikan päälle katsomaan, että onko siellä metsässä sitä mustaa miestä vaiko ei. Peli on siis suunniteltu eräänlaiseksi näytelmäroolipeliksi, jota pelataan osana eräretkeä, joskin sitä voi kyllä pelata myös perinteisemmin pöydän ääressä, jos siltä tuntuu.

Korpimuseo löytyy ilmaisena verkkojulkaisuna Tarinakartaston verkkosivuilta. Lisäksi Julenius-arkiston tutkijoiden sääntöteksti on erikseen ladattavissa alla tarjotuista linkeistä, joten pidemmittä puheitta tervetuloa Suomen parhaan ja ainoan puolivirallisen noidanmehtuu-viraston palvelukseen!

Fellows of the Julenius Archive

Eero 2013

In the latter end of 2012 I got swept into a folklore popularization project called Wildwood Tales. The central conceit of the project was to develop supernatural folklore of the Upper Kainuu region (a remarkably remote part of Finland, but not far from my own stomping grounds) into more digestible format. However, my specific task was to create a small roleplaying game for the project, something that could be included with the folklore itself in the book the project was preparing. Fellows of the Julenius Archive was the outcome. The design challenge here was pretty interesting, as the publishing context meant that the game would have to be intelligible and interesting for people not familiar with roleplaying.

Julenius is a fantasy roleplaying game about folklorists who journey to the backcountry to investigate the living supernatural heritage of the wild places. For me the most interesting facet of the game is the extent to which the literary style of the game is up to the players: it can play as nice fairy tale fantasy, or laconic antropological treatise, or conspiracy thriller, or pure horror story along the lines of the Blair Witch Project, all depending on how the players treat the subject matter. The game is easy to learn, but I'd characterize it as moderately challenging to play, because it leaves the players wide leeway for riding their own creativity wherever it may take them. The sort of game that might get confused, should the players not be considerate.

The cornerstone of the game is the book Wildwood Tales, a collection of folk tales with their locales carefully marked on maps of Upper Kainuu. The players of the game choose one of these tales as the subject matter of their investigation, and make an actual trip to the purported location where the story occurred. In this regard the game is something of a live-action roleplaying game, although it may also be played in the traditional tabletop manner.

Wildwood Tales may be found as a free digital release at the Wildwood Tales website. Additionally, the game text of Fellows of Julenius Archive is available for download right here. The game text does a good job explaining itself, so I'll just leave it at that, and hopefully you'll enjoy this pretty unique little game!

Latauksia

ARKMAN AA - pelin sääntökirja

ARKMAN AB - syventävää taustamateriaalia

ARKMAN AC - edistyneitä sääntöjä

LOMAKKEET - hahmolomakkeita ja muita tulosteita

KORPIMUSEO - pelin primaarilähteet

Downloads

ARKMAN AA - the core rules

ARKMAN AB - supplemental material

ARKMAN AC - advanced rules

SHEETS - character sheets and other printables

WILDWOOD TALES - the primary sources for the game

Valid XHTML 1.1Valid CSS!
Webmaster:
Eero Tuovinen
Tätä sivua on viimeksi kehitelty:
19.10.2013.

Tekstisisältö on Eero Tuovisen kädestä, graafinen suunnittelu Jari Tuovisen.

Sivut on kehitetty Firefox-selaimen näkökulmasta, käyttäen niin evästeitä kuin Javascriptiä; Internet Explorer brakaa paikoin karmivasti.